Un bel sorriso - ett vackert leende



Buongiorno, Buona domenica!

Kl är nu 10.30 jag ligger hemma och väntar på att gå till jobbet.
Ang det jag skrev här om dagen om att lee på jobbet. En annan sak som jag kom att tänka på igår var språket. 
Världen har blivit så globaliserad så dessa resor som man gjordes förr, att man hande handlat varor som ingen annan kände till eller ätit något mat som man aldrig hört talas om, såna resor exixterar nästan inte längre, vart man än åker så finns det samma kedjor med samma varor och maten är nästdärintill lika.

så för att behålla lite av turist känslan, när det gäller hälsningsfraser, tack och välkommenåter så talar jag italienska även om jag hör att de är turister. Och man får alltid ett leende tillbaka. de gånger som jag har tagit förgivet att det är turister och börjar prata engelska så har jag märkt att de är som oberörde.  självklart om det har någon specifik fråga och de inte förstår italienska så tar jag fram mina andra språk kunskaper.

men annars

 Ciao!  Buongiorno! Arriverderci, Buona giornata, Buona serata! Grazie a lei, Grazie a te.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0