Jakten på Kardemumman.

Buongiorno!!

Vi är ca 10 st i det gänget som jag umgås ganska mycket med, alla möjliga nationaliteter.
Utelivet har inte riktigt kommit igång i Milano så under helgerna samlas vi framför någon film och god mat.

Nu på söndag är det dags för att avverka den första Gudfadern filmen. Tjejjerna från Irland står för maten  och jag ska ta med efterrätt till alla.

Det blir Svenska Semlor!



Hittade alla ingredienser på supermarceto men inte en enda som jobbade där hade hört talas om kardemumma (cardamomo) . Jaha så vad gör jag nu? jag måste ju verkligen hitta de, att be någon hemma från sverige att skicka kommer ta alldeles för lång tid, vill ha semlor denna helgen!

Så det vara bara att ge sig ut på staden och fråga sig fram.

Konditori: Nej aldrig hört talas om. Deras råd till mig vara att gå till en drogeria, liknande apotek.

Drogeria: Hmm....vi har bara kardemumma olja blandat med citron (vad är det för blandning egentligen) pröva att gå till te affären runt hörnet.

Teaffär: Nej tyvär, vad är det?

Min promenad i det "fina" väder fortsatte.....( glöm att jag sagt att våren var påväg)


   




Efter många turer fram och tillbaka i snöslask kunde jag känna vattnet sippra fram mellan tårna när jag gick. Men eftersom jag gick så fort blev vattnet varmt så kall om fötterna var jag inte :P  

Vid det här laget så hade jag vart på ca 7 ställen, olika matvarubutiker, apotek, hälsokost, special affärer för kryddor osv.... nu började jag bli riktigt trött på jakten efter kardemumma.

Då kom jag på att kardemumma används endel i indisk mat, jag ringer min indiska vän Roshin =)
Han berättade att det finns en indisk mataffär bara 2 kvarter från där jag befann mig. Troligtvis skulle jag hitta kryddan där. 

Sprang iväg till butiken, struntade helt och håller i alla vattenpölar, jag var ju redan genomblöt om fötterna.
När jag kom in i butiken frågade jag direkt tjejjen vid kassan om det hade och vart jag kunde hitta malen kardemumma.
Hon log och tog fram en burk bakom kassan och sa: självklart har vi det. 

Min första tanke var , det är inte alls självklart ska du veta, men istället sa jag perfekt! 


 

Äntligen hemma, kall och blöt med jag är glad ändå för jag har hittat.....

 Kardemumma!!!!  Nu blir det Semlor på söndag =)


Mille grazi Roshin!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0